Ευθύνες σε Ελλάδα και Τουρκία για παρεμβάσεις στα εσωτερικά της Κύπρου

Ευθύνες σε Ελλάδα και Τουρκία, για παρεμβάσεις στα εσωτερικά της Κυπριακής Δημοκρατίας, με πρόσχημα τη Συνθήκη Εγγυήσεως, επέρριψε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης, σε ομιλία του στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης που πραγματοποιείται στο Στρασβούργο.
Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης επιχειρηματολόγησε υπέρ της θέσης της Κύπρου και της Ελλάδας για κατάργηση της Συνθήκης Εγγυήσεως του 1960 που περιέχει πρόνοια για επεμβατικά δικαιώματα εγγυητριών δυνάμεων, τονίζοντας τα ακόλουθα:
«Θα πρέπει να παραδεχτώ πως η πηγή των όποιων προβλημάτων που ακόμη και σήμερα αντιμετωπίζουμε υπήρξε ακριβώς η Συνθήκη Εγγυήσεως που δυστυχώς έδωσε την εντύπωση στους κηδεμόνες πως διέθεταν το δικαίωμα να παρεμβαίνουν στα εσωτερικά του νεοσύστατου κράτους, με αποκορύφωμα την τουρκική εισβολή του 1974, με πρόσχημα την αποκατάσταση της συνταγματικής τάξης μετά το πραξικόπημα της στρατιωτικής χούντας των Αθηνών, της άλλης των εγγυητριών δυνάμεων.
Δυστυχώς, αντί την αποκατάσταση της συνταγματικής τάξης, η Τουρκία κατέλαβε βιαίως το βόρειο τμήμα της Κύπρου (37% του συνολικού εδάφους), εξαναγκάζοντας 167.000 Ελληνοκύπριους κατοίκους (1/3 του συνόλου των Ελληνοκυπρίων) να εγκαταλείψουν τις εστίες τους και να μεταβούν στο ελεγχόμενο σήμερα από την Κυπριακή Δημοκρατία νότιο τμήμα της νήσου.
Για τους πιο πάνω λόγους ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε ότι οι στρατιωτικές εγγυήσεις ή και τα επεμβατικά δικαιώματα οποιασδήποτε τρίτης χώρας αποτελούν αναχρονισμό, αφού, μεταξύ άλλων:
1. Πλήττουν την ανεξαρτησία και κυριαρχία ενός κράτους μέλους των ΗΕ, της ΕΕ, του Συμβουλίου της Ευρώπης και πολλών άλλων διεθνών Οργανισμών και έρχονται σε αντίθεση με το Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και το διεθνές δίκαιο.
2. Θέτουν υπό την κηδεμονία ή την επιρροή της εγγυήτριας τη μία των κοινοτήτων και κατ’ επέκταση το Kράτος, με κίνδυνο αποσταθεροποίησης ή και ενίσχυσης των ρευμάτων απόσχισης.
3. Είναι ασύμβατες με τις βασικές αρχές της κυριαρχίας και της διεθνούς νομικής προσωπικότητας που διέπουν κάθε κράτος, αφού θα έδιδαν το δικαίωμα σε μία των πολιτειών να καλεί μια τρίτη χώρα να παρέμβει και να παραβιάσει την ανεξαρτησία, κυριαρχία και εδαφική ακεραιότητα ενός ανεξάρτητου και κυρίαρχου κράτους.
Περαιτέρω, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης επισήμανε ότι:
* Η όποια παρουσία τουρκικών στρατιωτικών δυνάμεων ή εγγυητικών δικαιωμάτων της Τουρκίας μετά τη λύση θα αποτελούσε μια ετεροβαρή ρύθμιση εις βάρος της ελληνοκυπριακής κοινότητας, αφού λόγω ισχύος και αποστάσεως της Τουρκίας θα εθεωρείτο ως μια μόνιμη απειλή εναντίον της ελληνοκυπριακής κοινότητας.
* Η τυχόν παροχή εγγυήσεων για διασφάλιση της μιας κοινότητας θα ανέτρεπε την πολιτική ισότητα και θα καλλιεργούσε αίσθημα υπεροχής της υπό εγγύηση κοινότητας έναντι της άλλης, με συνέπεια αντί της συναίνεσης, την πρόκληση συνεχών αδιεξόδων και αποσταθεροποίησης.
Ο Πρόεδρος αναφέρθηκε στην πρόοδο που επιτεύχθηκε κατά τους τελευταίους 20 μήνες στις συνομιλίες για το Κυπριακό, τονίζοντας, παράλληλα, ότι παραμένουν ακόμη διαφορές και διάσταση απόψεων σε αριθμό θεμάτων που άπτονται των κεφαλαίων της Διακυβέρνησης και Διαμοιρασμού των Εξουσιών, της Οικονομίας, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Περιουσιακού.
Καταλήγοντας ο Πρόεδρος Αναστασιάδης τόνισε ότι η επίλυση του Κυπριακού στη βάση και εντός του πλαισίου των ευρωπαϊκών αρχών και αξιών είναι δυνατή υπό την προϋπόθεση ότι η Τουρκία θα προσέλθει με δημιουργική και εποικοδομητική προσέγγιση στις υπό εξέλιξη συνομιλίες.